Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Om eFaktura 2.0

1. mai 2023 blei tjenesten Vipps eFaktura ned. Dette er nå erstatta i HyperSys med eFaktura 2.0, som vil oppleves likt for medlemmer men litt ulikt for organisasjonene.

eFaktura er en betalingsmåte hvor utsending av fakturaen skjer digitalt og dukker opp i Vipps-appen og mottakers nettbank, og innbetaling skjer via vanlig bankoverføring med OCR (kid-nummer), som betyr at OCR må være satt opp. eFaktura er, sammen med AvtaleGiro, en av de mest effektive måtene å få betalinger på bankkonto nå for tiden.

Artikkelen handler om eFaktura, og sjøl om eFakturaen dukker opp i Vipps-appen til mottaker, omfatter ikke dette standardproduktet Vipps (hvor man sender et valgfritt beløp til et eget Vipps-nummer) eller Vipps Go/Vipps butikk. Dette er egne produkter, under felles merkevare “Vipps”.

Hvordan det fungerer for medlemmet

Når et eFaktura-krav sendes, blir det opprettet en eFaktura direkte i nettbanken til medlemmet. Deretter dukker det opp et varsel gjerne både i mobilbanken og Vipps-appen til fakturamottakeren. I appen kan man se PDF-versjon av faktura, en kort beskrivelse og beløpet. Medlemmet kan så trykke på en knapp for å legge fakturaen til betaling, se bort fra kravet og ikke gjøre noe eller aktivt slett kravet fra mobilbank- eller Vipps-appen (og nettbanken).

Annet beløp enn fakturasum

Det er mulig for medlemmet å betale annet beløp enn fakturasum, ved å enten endre beløpet i nettbanken eller holde inne på beløpet i mobilbanken og Vipps-appen. Som standardoppførsel blir derimot fakturabeløp betalt, og vår erfaring er at tilnærma alle betaler fakturabeløp.

Hvordan betaling skjer, for medlemmet

Så lenge medlemmet har valgt å legge fakturaen til betaling, vil det bli gjort et trekk på forfallsdato. Dersom det ikke er dekning på konto, vil banken prøve på nytt – en gang i døgnet noen daget etter hverandre (varierer fra bank til bank).

Hvordan betaling kommer inn på konto, for organisasjonen

Alle innbetalinger kommer inn på samme måte som vanlig bankoverføring, med KID-nummer. HyperSys vil registrere betalinga sammen med alle andre bankbetalinger, når OCR-fila for den dagen blir prosessert, normalt sett bankdagen etter medlemmet har betalt. Det skilles ikke på om en betaling er gjort via mobilbanken/Vipps-appen eller manuelt lagt inn i nettbanken ved å taste inn beløpet og kontonummer, da dette ikke er informasjon som er tilgjengelig i OCR-filene som bankene hver dag gjør tilgjengelig for HyperSys.

Gebyrer

Unicornis fakturerer for hver sendte eFaktura og prisen er i skrivende stund 5kr per eFaktura. Dette gebyret kommer på faktura fra Unicornis, sammen med andre HyperSys-kostnader.

I tillegg betaler organisasjonen et gebyr til banken sin for å ta imot betalinga, siden betalinga er ei OCR-betaling. Det blir ikke betalt Vipps betalingsgebyr, da selve betalinga ikke er en Vipps-betaling.

For eksempel, dersom deres bank tar 3kr per OCR-betaling, vil det koste totalt 8kr å sende ut betalingskravet og få inn pengene fra medlemmet. Til gjengjeld håndteres alt hovedsaklig automagisk av HyperSys.

Når kan man sende ut krav?

eFaktura kan brukes til å sende ut kontingentkravet i starten av året eller ved purring i slutten. Hittil har vi sett svært gode resultater hos de organisasjonene som har brukt eFaktura i starten av året. Av krav formidla via eFaktura ser vi en betalingsrate på opp mot 80% på eller før forfall. Tallene er naturligvis lavere når eFaktura brukes som purring i slutten av året, men også der ser vi gode resultater.

Oppsummering

eFaktura er et billigere og mer miljøvennlig alternativ til å sende ut brev til medlemmene. Dersom dere ønsker å benytte dere av tjenesten finner dere mer informasjon her.

Utsending i HyperSys

For informasjon om utsending i HyperSys, se egen artikkel.

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *