Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Hvordan: Opprette mal for årsrapport

Malen skal bare opprettes via Årsrapportmodulen. Det vil ikke fungere å opprette skjemaet via Dynamiske skjema fra Administratorsidene.
Skjemaet blir lagret i Dynamiske skjema når den er opprettet i Årsrapportmodulen.

For å opprette eller redigere mal for årsrapport kan du gå via menyvalget Årsrapport -> Rediger skjema.

Husk på at du som jobber i sentralleddet i en organisasjon må kontakte brukerstøtte ved oppsett av årsrapport for å si ifra om signering skal gjøres av styreleder alene eller 2 styremedlemmer. Om ikke dette er definert riktig i vil det kunne skap utfordringer for lokallag senere i prosessen når de skal signere årsrapporten.

Sidevalg

På toppen finner du en oversikt over alle sidene i skjemaet, her har du også mulighet til å legge til flere sider ved å klikke på “Ny side” knappen.

Hvis du vil endre navn på de forskjellige sidene, kan du gjøre det ved å klikke på de.

Sidemeny

I menyen på siden har du tre valg:

  • Felter
    • Dette er alle feltene du kan bruke for å bygge opp hvordan årsrapporten skal se ut.
  • Valg
    • Dette er valgmuligheter som omhandler skjemaet, som f.eks om skjemaet skal publiseres, eller om personen som fyller ut skjemaet skal få kvittering på e-post.
  • Handlinger
    • Her har du mulighet for å se ting som besvarelser og statistikk. Det er også herifra du har mulighet til å slette skjemaet.

Felter

Dette er de forskjellige feltene du kan bygge opp skjemaet ditt med.
For å bruke et felt i skjemaet, kan du holde inne musepekeren og dra feltet inn i skjemaet på høyre side.
Hvis du ønsker å fjerne et felt som er lagt til, kan du trykke på det røde krysset til høyre på siden.

Hypersys fyller selv ut navn på lokallaget, hvem som sitter i styret, og kommune- og fylkestilhørighet. Det er derfor ikke behov for å legge til disse feltene selv.

De mest relevante feltene her er de som ligger under Årsrapport.

Dette er felter som er påkrevd å ha med i rapporten.
Ellers er det vanlig å ha med “Last opp fil” som ligger under Annet, for blant annet å kunn legge ved regnskap.
Det kan også være lurt å legge til noen “Tekstområder” for å beskrive aktivitet, o.l.

Resten av feltene kan dere legge til selv basert på hvilken informasjon dere ønsker å hente inn.

Valg

Her finner du noen valgmuligheter for selve skjemaet.

  • Status: Om årsrapporten skal være publisert, et utkast eller er utgått.
  • Tittel: Navnet på skjemaet.
  • Krever innlogging: Om man må være logget inn for å fylle ut skjemaet. (Merk at kun personer med spesielle tilganger skal ha mulighet til å fylle ut skjemaet så dette valget skal være huket av.)
  • Rediger mal for kvitteringsepost: Dette er standard eposten som blir sendt til brukeren som fyller ut skjemaet hvis “Send epost” er huket av.
  • Rediger mal for varsel: Dette er standard eposten som blir sendt til de som er valgt i feltet “Notify”.

Handlinger

  • Besvarelser: Her får du opp en liste over alle rapportene som har blitt fylt ut.
  • Statistikk: Dette er diverse statistikk om de forskjellige årsrapportene.
  • Vis innbyggingskode: En kodesnutt som kan bygges inn i organisasjonens nettside slik at skjemaet kan fylles ut der. (Dette skjemaet skal kreve tilganger i HyperSys så dette valget er ikke relevant for årsrapporter.)
  • Send invitasjoner:
  • Slett skjema: Her har du mulighet til å slette hele skjemaet.
0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *