Skip to content Skip to footer

Støtteordninger og anonymisering

I forbindelse med statlige støtteordninger er man pliktige til å oppbevare informasjon om medlemmer i en gitt periode, selv om de har blitt meldt ut. Som regel vil slike krav om dokumentasjon gå foran behovet for å anonymisere brukere, men det er noe din organisasjon selv må ta stilling til.

Denne artikkelen er en veiledning for hvilke krav BUFDIR/Fordelingsutvalget stiller for dokumentasjon, og når man kan slette persondata som ellers er underlagt dokumentasjonskrav fra Fordelingsutvalget. Vi har vært i kontakt med BUFDIR i forbindelse med artikkelen for å være sikre på at rådene i artikkelen stemmer overens med dokumentasjonskravene til Fordelingsutvalget.

Grunnlagsår, søknadsår, utbetalingsår

Når en organisasjon mottar støtte fra Fordelingsutvalget så er det tre års forskjell mellom når medlemmer . I denne artikkelen bruker vi begrepene grunnlagsår, søknadsår og utbetalingsår.

  • Grunnlagsår [eks. 2018]: Året som ligger til grunn for søknaden som sendes inn til Fordelingsutvalget. Det er medlemmer per 31. desember i grunnlagsåret som legges til grunn i søknaden, og som må kunne dokumenteres senere.
  • Søknadsår [eks. 2019]: Året søknaden sendes inn til Fordelingsutvalget. For eksempel så sender man i 2019 søknaden som baserer seg på antall medlemmer i 2018.
  • Utbetalingsår [eks. 2020]: Året pengene fra støtteordningen blir utbetalt. Søknader som sendes inn i 2019 vil føre til at pengene blir utbetalt i 2020.

Hva kan man slette når?

Fordelingsutvalget krever at man kan dokumentere siste grunnlagsår som har blitt søkt på pluss fire år. Det er kun behov for å beholde medlemmer som har betalt, ettersom ubetalte medlemmer ikke inngår i grunnlaget til støtteordningen. Merk at dette kan variere fra støtteordning til støtteordning.

Rådene om anonymisering under er ikke ment som juridisk rådgivning fra Unicornis, men er skrevet på bakgrunn av e-post-dialog mellom Unicornis og BUFDIR i november 2019.

1. januar 2020

1. januar 2020 kan man trygt anonymisere medlemmer som sist har betalt kontingenten i 2013 eller tidligere.

Ettersom 2018 er siste rapporterte grunnlagsår må man beholde medlemmer som har betalt i 2018 eller opptil fire år tidligere (2017, 2016, 2015 og 2014).

Høsten 2020

Etter organisasjonen har levert søknad for grunnlagsåret 2019 (med utbetaling i 2021) kan man anonymisere medlemmer som sist har betalt kontingenten i 2014 eller tidligere.

Ettersom 2019 nå er det siste rapporterte grunnlagsåret må man beholde medlemmer som har betalt i 2019 og fire år tidligere (2018, 2017, 2016, 2015).

Videre lesing

Regelverket til Fordelingsutvalget er tilgjengelig på deres nettsider.

Det er ikkje lagt inn nokre innspel endå

Legg til innspel

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *